به گزارش مشرق، متن پیام علی لاریجانی به جشنواره ملی مهدویت که در سبزوار برگزار میشود به شرح زیر است:
«بسمالله الرحمن الرحیم
اندیشه و باورمهدویت از مهمترین آموزههای دین مبین اسلام و در واقع مهدویت آینه تمامنمایی برای آیندهای حتمی، روشن، فراگیر، مطلوب و موعود در جهان است که پیروان تمامی ادیان با اندیشه موعود آخرالزمان، تاریخ زندگی بشر را هدفمند میبینند.
فرهنگ مهدویت منبع سرشاری است که هر معتقد به امام قائم (عج) در حد بینش و دانش و تحقیقی که کرده از آن برداشت میکند: نگرشی درست به ظهور منجی موعود از سلاله پاک پیامبر اسلام (ص) و درک صحیح از معیارها، ارزشها و مسئولیتها و تلاش برای احیای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح خود و جامعه، رابطهای قوی و پایدار بر اساس رابطه ولایی، بین انسان و امام عصر (عج) ایجاد میکند.
فرهنگ مهدویت زیربنای ایجاد نظم عادلانه جهانی در پرتو انسان کامل و رهبری معصوم به شمار میآید و انسانها و جامعه را در برابر تمام بیماریهای فکری و روحی بیمه میکند؛ فرهنگ مهدویت کمبودها را جبران میکند و انسان و جامعه را برای تحقق جامعه آرمانی آماده میسازد.
مهمترین تفاوت اندیشه مهدویت در دوره کنونی، در مقایسه با پیش از انقلاب اسلامی، به رویکرد این آموزه برمیگردد. مهمترین ضلع این تمایز به رویکرد فعالانه، راهبردی و هویت سازی آن است.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران رویکرد متفکران مسلمان و غیرمسلمان به این اندیشه نیز تغییر یافت و دیگر مانند گزارهای هم ردیف سایر گزارههای دینی به تحقیق درباره آن پرداخته نشد. پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اعتقاد به آرمانهای مهدوی سبب شد چارچوبهای نظری و سنتی و رهیافت توصیفی و گزارشگونه از آموزه مهدویت کمرنگ شود. حتی این آموزه خاستگاهی شد برای اصول راهبردی، تا این آموزه بیش از پیش در متن زندگی مردم وارد شود. تلاش برای رسیدن به جامعه منتظر پیش از موعود، توجه به نقش و جایگاه امام معصوم علیهالسلام در عصر غیبت کبرا، حاکمیت جهانی اسلام به رهبری امام معصوم علیهالسلام و... از عناصر و مولفههای چنین رویکردی است.
آموزه مهدویت و فرهنگ سیاسی برآمده از آن، نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است. به یقین، تغییر نگرش عمومی به آموزه مهدویت از یک مسلأله فرعی به عنصری سیاسی، حماسی و تحول آفرین، برای همگان هویتی مهدوی پدید آورد؛ هویتی که آدمی را به هدفی مقدس در جهت پیگیری آرمانها بلندش فرا میخواند. آموزه مهدویت نه تنها «هویت مهدوی» میسازد، بلکه رفتارها، کنشها و هنجارهای جدیدی را که باعث سعادت زندگی انسان میشود پدید میآورد.
با پیروزی انقلاب اسلامی، واژه انتظار که سالها با سکوت و سکون، تحمل ظلم با امید برآمدن دستی از غیب معنا یافته بود، مفهومی دیگر یافت. این بار، «انتظار» نه در جایگاه عاملی برای خاموش کردن روح سرکش اجتماع، بلکه به مثابه ابزاری برای دگرگون کردن وضع موجود و حرکت به سوی آینده موعود به کار گرفته شد. انقلاب اسلامی تنها الگوی عملی برداشت صحیح از انتظار در عصر حاضر است که آثار و تابع شگفتی چون قیام ضد بیعدالتیها، تلاش برای پیشرفت و تکامل، مبارزه جویی با ظالمان و عدم همراهی با حاکمان مشروع را به دنبال داشته است. حضرت امام خمینی (ره) حکومت جمهوری اسلامی را مقدمهای برای بیداری جهان اسلام از بردگی مدرن میداند و انتظار ظهور حجت را استمرار اقتدار اسلام تبیین میکند و از این منظر بود که بیان فرمودند: «ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار، خدمت بکنیم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم، تحقق پیدا کند.»
با در نظر گرفتن همین رویکرد تحولخواه آموزه مهدویت است که میتوان اذعان داشت انتظار ظهور منجیای که میتواند همه دردها را تسکین بخشیده و به بیعدالتیها خاتمه دهد و از عواملی به شمار میآید که میتواند اندیشه گفتمان انقلاب اسلامی را به سوی مقاومت برابر ظلم سوق دهد و تأیید آن را در زندگی مسلمانان در قالب فرهنگ جهادی جلوهگر کند که نمونه متعدد آن را اینکه میتوان در خیزشهای اسلامی منطقه و نهضت بیداری مسلمین مشاهده کرد.
شناخت و ادراک اندیشه مهدویت فهم بزرگترین جریان معرفتی و معنوی در طول تاریخ میباشد. بررسی و کاوش این جریان و تبیین آموزهها و حقیقت آن یک ضرورت است تا جریانی که برای ناب سازی و تجلی معرفت دینی و نوسازی فرهنگی و اجتماعی اتفاق میافتد پیوسته زلال و اصیل بماند و مانند همیشه الهام بخش همه آزادیخواهان جهان باقی بماند.
برگزاری همایش ملی مهدویت که بیانگر همت و نگاه مشتاق و توأم با معنویت دستاندرکاران آن میباشد، فرصت مغتنمی است که در ضمن آن میتوان به بازخوانی و یافتن معانی ارزشمند اندیشه مهدویت پرداخت و در اینجا ضرورت دارد از تلاش همه عزیزان و صاحبنظران که در انجام این اتفاق معنوی و فرهنگی نقشآفرینی کردهاند تقدیر و تشکر کنم.
«بسمالله الرحمن الرحیم
اندیشه و باورمهدویت از مهمترین آموزههای دین مبین اسلام و در واقع مهدویت آینه تمامنمایی برای آیندهای حتمی، روشن، فراگیر، مطلوب و موعود در جهان است که پیروان تمامی ادیان با اندیشه موعود آخرالزمان، تاریخ زندگی بشر را هدفمند میبینند.
فرهنگ مهدویت منبع سرشاری است که هر معتقد به امام قائم (عج) در حد بینش و دانش و تحقیقی که کرده از آن برداشت میکند: نگرشی درست به ظهور منجی موعود از سلاله پاک پیامبر اسلام (ص) و درک صحیح از معیارها، ارزشها و مسئولیتها و تلاش برای احیای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح خود و جامعه، رابطهای قوی و پایدار بر اساس رابطه ولایی، بین انسان و امام عصر (عج) ایجاد میکند.
فرهنگ مهدویت زیربنای ایجاد نظم عادلانه جهانی در پرتو انسان کامل و رهبری معصوم به شمار میآید و انسانها و جامعه را در برابر تمام بیماریهای فکری و روحی بیمه میکند؛ فرهنگ مهدویت کمبودها را جبران میکند و انسان و جامعه را برای تحقق جامعه آرمانی آماده میسازد.
مهمترین تفاوت اندیشه مهدویت در دوره کنونی، در مقایسه با پیش از انقلاب اسلامی، به رویکرد این آموزه برمیگردد. مهمترین ضلع این تمایز به رویکرد فعالانه، راهبردی و هویت سازی آن است.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران رویکرد متفکران مسلمان و غیرمسلمان به این اندیشه نیز تغییر یافت و دیگر مانند گزارهای هم ردیف سایر گزارههای دینی به تحقیق درباره آن پرداخته نشد. پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اعتقاد به آرمانهای مهدوی سبب شد چارچوبهای نظری و سنتی و رهیافت توصیفی و گزارشگونه از آموزه مهدویت کمرنگ شود. حتی این آموزه خاستگاهی شد برای اصول راهبردی، تا این آموزه بیش از پیش در متن زندگی مردم وارد شود. تلاش برای رسیدن به جامعه منتظر پیش از موعود، توجه به نقش و جایگاه امام معصوم علیهالسلام در عصر غیبت کبرا، حاکمیت جهانی اسلام به رهبری امام معصوم علیهالسلام و... از عناصر و مولفههای چنین رویکردی است.
آموزه مهدویت و فرهنگ سیاسی برآمده از آن، نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده است. به یقین، تغییر نگرش عمومی به آموزه مهدویت از یک مسلأله فرعی به عنصری سیاسی، حماسی و تحول آفرین، برای همگان هویتی مهدوی پدید آورد؛ هویتی که آدمی را به هدفی مقدس در جهت پیگیری آرمانها بلندش فرا میخواند. آموزه مهدویت نه تنها «هویت مهدوی» میسازد، بلکه رفتارها، کنشها و هنجارهای جدیدی را که باعث سعادت زندگی انسان میشود پدید میآورد.
با پیروزی انقلاب اسلامی، واژه انتظار که سالها با سکوت و سکون، تحمل ظلم با امید برآمدن دستی از غیب معنا یافته بود، مفهومی دیگر یافت. این بار، «انتظار» نه در جایگاه عاملی برای خاموش کردن روح سرکش اجتماع، بلکه به مثابه ابزاری برای دگرگون کردن وضع موجود و حرکت به سوی آینده موعود به کار گرفته شد. انقلاب اسلامی تنها الگوی عملی برداشت صحیح از انتظار در عصر حاضر است که آثار و تابع شگفتی چون قیام ضد بیعدالتیها، تلاش برای پیشرفت و تکامل، مبارزه جویی با ظالمان و عدم همراهی با حاکمان مشروع را به دنبال داشته است. حضرت امام خمینی (ره) حکومت جمهوری اسلامی را مقدمهای برای بیداری جهان اسلام از بردگی مدرن میداند و انتظار ظهور حجت را استمرار اقتدار اسلام تبیین میکند و از این منظر بود که بیان فرمودند: «ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار، خدمت بکنیم. انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم، تحقق پیدا کند.»
با در نظر گرفتن همین رویکرد تحولخواه آموزه مهدویت است که میتوان اذعان داشت انتظار ظهور منجیای که میتواند همه دردها را تسکین بخشیده و به بیعدالتیها خاتمه دهد و از عواملی به شمار میآید که میتواند اندیشه گفتمان انقلاب اسلامی را به سوی مقاومت برابر ظلم سوق دهد و تأیید آن را در زندگی مسلمانان در قالب فرهنگ جهادی جلوهگر کند که نمونه متعدد آن را اینکه میتوان در خیزشهای اسلامی منطقه و نهضت بیداری مسلمین مشاهده کرد.
شناخت و ادراک اندیشه مهدویت فهم بزرگترین جریان معرفتی و معنوی در طول تاریخ میباشد. بررسی و کاوش این جریان و تبیین آموزهها و حقیقت آن یک ضرورت است تا جریانی که برای ناب سازی و تجلی معرفت دینی و نوسازی فرهنگی و اجتماعی اتفاق میافتد پیوسته زلال و اصیل بماند و مانند همیشه الهام بخش همه آزادیخواهان جهان باقی بماند.
برگزاری همایش ملی مهدویت که بیانگر همت و نگاه مشتاق و توأم با معنویت دستاندرکاران آن میباشد، فرصت مغتنمی است که در ضمن آن میتوان به بازخوانی و یافتن معانی ارزشمند اندیشه مهدویت پرداخت و در اینجا ضرورت دارد از تلاش همه عزیزان و صاحبنظران که در انجام این اتفاق معنوی و فرهنگی نقشآفرینی کردهاند تقدیر و تشکر کنم.